tirsdag 12. mars 2013

Fødsel historien

24februar <3termindaton<3 Lørdag 23feb gikk jeg hele dagen med rier. Jeg bestemte meg for å ringte på føden i kl 15.00 og spurte om jeg kunne komme opp en tur fordi jeg syntes det var så ubehagelig. Hun jeg snakket med mente jeg kunne vente litt, siden de ikke var så tette enda. Vi bestilte pizza og koste oss hjemme. utover kvelden ble de bare værre og værre . Da klokka var 22.00 ble riene tettere , hadde nye rier hver kvarter. Ringete på nytt og da kunne jeg velge om jeg skulle komme opp. Men jeg valgte og bli hjemme en stund til, jeg gikk og la meg og det var da riene tok helt av for fult. Nå kom de alt fra 10-5 min mellom hver rie. Da klokka ble 03.00ringte jeg på nytt og da sa hun jeg snakket med at jeg skulle komme så de kunne undersøke meg, siden jeg hadde så vondt og jeg følte at det var noe på gang, ikke bare at jeg hadde tette kraftige rier. Men hadde følelsen av at det ville skje noe snart.  Jeg ringte maria for hun hadde sagt hun kunne sove hos oss om fødselen skulle starte om natta. Men hun tok jo ikke tlf. Så måtte ringe mange ganger før vi fikk noe svar. Hun kom så for hun kunne opp. Og vi fortet oss av gårde .  Vi kom på sykehuset rundt 03.30 jeg hadde veldig tette rier på vei opp til føden så måtte stoppe opp mange ganger før vi kom oss opp på føden. Dr ble vi møtt av en jordmor som het Barbro. Vi ble vist inn på undersøkelses rommet. Hvor jordmora undersøkte meg, jeg hadde 4cm åpning alt, jeg måtte og ta en Sparke prøve og blodtrykk. Barbro mente at dette ville gå fort, så om Marianne skulle rekke å være med måtte vi ringe henne nå. Sjur ringte og sa at hun bare måtte forte seg  opp.  Imens tappet Barbro vann i badekaret inne på fødestua. For hun hadde lest at jeg hadde sitti i badekaret da jeg skulle ha Markus.  Da marianne kom rundt 04.00 hadde jeg allerede satt meg i badekaret, og nå kom riene bare med minnutters mellomrom. Da klokka nærmet seg 04.45gikk vannet og jordmora kom inn for å undersøke meg. Da hadde jeg 6cm åpning og fikk beskjed om å gå ut av badekaret, for jeg kunne så puste lystgass ved senga.  For hver rie som kom masserte Marianne meg i korsryggen og Sjur serverte isbiter og saft når jeg trengte det.  Riene ble så kraftige at jeg knapt klarte å stå på beina.  Klokka begynte å nærme seg 05.45da var jeg så mo i knærne og følte at jeg måtte begynne og presse. barbro ville at jeg skulle legge meg i senga  om jeg ikke ville føde stående og jeg absolutt ikke ville. Hun undersøkte meg på nytt og da var det 10cm åpning så epidural rakk jeg ikke denne gangen.    Det ble ringt etter barnepleier, hun het Hege.  Så var det på tide og begynne og presse,  Barbro sa jeg ikke fikk ha lystgass da jeg skulle presse for da ville jeg ikke bruke alle kreftene jeg hadde. Så,hun skrudde av lystgassen men jeg ville beholde maska for det. Selv om jeg fort glemte at det ikke var noe lysgass i maska. Så psykisk hjalp vel bare det å ha maska i hånda.   Da pressriene kom, tok det kunn 3-4press og så, var vår lille Eskil ute, uten at jeg fikk det med meg,ble han født med navlestrengen to ganger rundt halsen.  Jeg er glad i etter tid at jeg ikke fikk det med meg og så det. For da hadde vel panikken kommet ganske fort. Jeg fikk det først med meg da Marianne sa det til jordmora at "oi, han har navlestrenger to ganger rundt hodet". Sjur fikk æren denne gangen og til å klippe navlestrengen. Det  ble kun  et rift denne gangen så jeg trengte ikke å sy.  Jg skulle ligge med Eskil i 2timer før de skulle ta han med for å veie, måles og bades. utrolig at vi har fått enda en nydelig gutt, bare det å endelig få holde han var fanastisk, og ikke minst dele dette spesielle øyeblikket med to av de nære og kjæreste jeg har, som er Sjur og Marianne gjorde hele opplevelsen enestående !! Vi ble trillet inn på et annet rom, Sjur og Marianne var sammen med meg en stund før Marianne dro hjem igjen.Sjur ble hos oss, til Eskil skulle veies og måles. For det skulle sjur være med på. Sjur dro hjem til Markus og vi bare sov og koste oss utover dagen.  maria,sjur og Markus kom på besøk i 4tiden, og  kom Lise Kvello inn og lurte på åssen det gikk med oss. Da spurte jeg om jeg kunne få dra hjem sammen med sjur og Markus. Både jeg og Eskil var i så fin form og jeg kjedet meg veldig. Lise gikk og spurte og det var greit om vi kunne få dra hjem , noe vi fikk. Så vi pakkes og reiste hjem. Alt i alt var det en veldig fin fødsel, selv om jeg synts det gikk litt fort alt sammen, er jeg glad jeg var i så god form etterpå. Jeg har fått mange kommentarer på at jeg valgte å dra hjem samme dag, noe jeg kjente da jeg kom hjem at jeg kanskje kunne ha droppet. Hadde nok ikke godt noe å vært på barsel noen dager for å hente meg inn igjen . Men nå ble det ikke sånn,men sjur og markus har vært veldig flinke og snille, Markus var vldig stolt av bebien sin, da han skulle i bhg mandag, hadde han sagt " baby borte" og pekt på magen sin <3 Det rare nå, i etter tid er å tenke at dette var siste gangen, jeg skulle få oppleve dette. Er vi virkelig ferdig med å få barn?!

Ingen kommentarer: